سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوره های جامع ورود به بازارکار

نظر

وقتی می‌خواهیم برنامه‌نویسی بک‌اند را توضیح دهیم، بهتر است از معنای لغوی آن شروع کنیم. Back در زبان انگلیسی به معنای پشت/عقب می‌باشد. همان‌طور که از معنای لغوی آن مشخص است برنامه نویسی بک اند یعنی تمام آن کارهایی که در پشت صحنه انجام میشود و کاربر آن‌ها را نمیبیند.
بک اند “Backend” عموما از سه بخش تشکیل می شود: یک سرور، یک برنامه و یک پایگاه داده‌ها (دیتا بیس).
اگر به عنوان مثال قصد خرید وسیله‌ای از یک وب‌سایت را داشته باشید، سایت را باز می‌کنید و با فرات‌اند تعامل می‌کنید. زمانی که شما اطلاعاتی نظیر ادرس وارد می‌کنید، سایت اطلاعات شمارا در پایگاه داده‌ی خود ذخیره می‌کند. تمام اطلاعاتی که وارد کردید در سرور باقی می‌ماند و اگر شما بعدها با همان حساب کاربری وارد سایت شوید می‌توانید تمام اطلاعات سفارشات و ادرس‌هایی که وارد کردید را مشاهده کنید.

 

به فردی که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، ارتباط را میان سرور و دیتابیس برقرار می‌کند را توسعه دهنده بک اند “Backend Developer” می گوییم.
Backend یا بک اند، به بخشی از یک وب سایت یا نرم افزار می‌گویند که برای کاربران قابل مشاهده نیست. به عبارتی دیگر هسته و مغز یک سایت است که وظیفه کنترل منطق آن را بر عهده دارد. این بخش از سایت مانند قسمتی از کوه یخ است که در زیر سطح آب قرار گرفته است. سمت سرور با بخش سمت کاربر ارتباط مستقیم دارد و به اجزایی که در رابط کاربری طراحی شده‌اند جان می‌بخشد. برنامه نویس بک اند باید اطلاعات را متناسب با اهداف مختلف از پایگاه‌داده دریافت کند و در صورت نیاز پس از پردازش به کاربر نمایش دهد.

 

تکنولوژی های بک اند عموما شامل زبانهای برنامه نویسی مانند PHP ،Ruby ،Python و غیره می‌باشند. همچنین برای اینکه این تکنولوژی ها آسان تر نیز شوند گاهی از فریم ورک هایی مانند Ruby on Rails، Cake PHP و … برای سرعت دادن به توسعه برنامه استفاده می شود.
بسیاری از افرادی که به تازگی وارد این شاخه کاری می‌شوند، بسیار کلماتی مانند وردپرس، جوملا، دروپال و … را می‌شنوند. به عنوان مثال وردپرس یک مثال بسیار خوب برای کارکرد فرانت اند و بک اند با هم می باشد. چرا که وردپرس بر اساس یک فریم ورک کد باز بر اساس زبان برنامه نویسی PHP به سادگی بر روی یک سرور به همراه دیتابیس قابل نصب می‌باشد و سپس طراحان عملکردها و ظاهر سایت را با استفاده از کدنویسی متناسب نیاز تغییر می‌دهند.

 

قسمتی از مقاله سایت آمانج آکادمی

لینک مقاله: https://amanjacademy.com/definition-and-comparison-of-back-and-front-in-simple-language-comprehensive-guide/